Doorgaan naar artikel

5 tips om plantaardig product te introduceren: ‘Ga voor vertrouwen en vernieuwen’

Hoe breng je met succes een nieuw plantaardig product op de markt? Ondernemer Mendelt Tillema van Zwamcijsje geeft 5 tips.

Image premium

Mendelt Tillema, medeoprichter van Zwamcijsje. Foto: Koos Groenewold

Zwamcijsje BV bracht ruim een jaar geleden een plantaardig saucijzenbroodje gemaakt met een vulling op basis van oesterzwamvoetjes op de markt: het Zwamcijsje. Inmiddels is een tweede snack aan het assortiment toegevoegd: de plantaardige opvolger van het worstenbroodje, het Zwamcijsbroodje. Hoe breng je met succes een nieuw plantaardig product op de markt? Ondernemer Mendelt Tillema geeft vijf tips.

Zwamcijsje BV is volgens medeoprichter Mendelt Tillema ‘the new kid on the block’. Tillema bedacht het Zwamcijsje samen met Rick Houtepen tijdens de cursus Vleestechnologie en Alternatieve Eiwitten aan HAS green academy. “We kregen een vraag vanuit de markt of het mogelijk was om een saucijzenbroodje te maken dat minder vet is”, blikt Tillema terug. “Vanwege de goede voedingswaarde, dachten we aan oesterzwammen. Bovendien hebben paddenstoelen een mooie functie in ons voedingssysteem en is Nederland supergoed in het kweken hiervan.”

Oesterzwammen hebben nog een pluspunt: ze kunnen op allerlei reststromen worden gekweekt. Tillema licht toe: “Granen zijn de meest verbouwde gewassen ter wereld, maar de helft van dit gewas wordt stro. Stro is beperkt geschikt als veevoer, maar zeer geschikt voor de oesterzwammenkweek.”

De oesterzwammen worden verkocht in de supermarkt, maar de voetjes worden vaak aan de varkens gevoerd, omdat deze te stevig zijn voor directe consumptie. Tillema en zijn team vinden echter dat ze na verwerking bij uitstek een hele mooi smaak en bite hebben voor een vulling in broodjes. Nog een voordeel: “Door de natuurlijke eigenschappen van oesterzwam bevat het Zwamcijsje flink minder vet dan vergelijkbare producten, terwijl je het vet niet mist.”

Het Zwamcijsbroodje, een plantaardige opvolger van het worstenbroodje. Foto: Koos Groenewold

Zwamcijsbroodje als alternatief voor worstenbroodje

Al snel werd het assortiment uitgebreid met mini-Zwamcijsjes en onlangs is een nieuw product gelanceerd: het Zwamcijsbroodje, een plantaardige opvolger van het worstenbroodje, wederom op basis van een vulling met oesterzwamvoetjes. “We krijgen veel vragen vanuit de horeca of we nog meer gaan aanbieden”, vertelt Tillema over de aanleiding. “Vorig jaar maart zijn we serieus gaan nadenken over het worstenbroodje en inmiddels is de verkoop gestart.”

Voor het lanceren van nieuwe producten, zoals het Zwamcijsbroodje, heeft hij de volgende tips:

Tip 1: Kies voor een combinatie tussen het vertrouwde en vernieuwen

Als je een nieuw product in de markt zet, dan gaat het om een combinatie tussen het vertrouwde en innovatie, is de ervaring van Tillema. “Breng vernieuwende producten die herkenbaar zijn. Daardoor voelen ze vertrouwd aan voor de consument.”

Tip 2: Kies voor het juiste moment

Timing is key. Kies voor het juiste moment, benadrukt Tillema. “We merkten dat er steeds meer belangstelling komt voor plantaardige producten. Zo zijn onze Zwamcijsjes verkrijgbaar voor alle locaties van NH Hotels. Ik verwacht dat meer hotelketens volgen.” Daarnaast is er ook steeds meer interesse vanuit cateraars en bedrijven. “Saucijzenbroodjes en worstenbroodjes lenen zich uitstekend als snack tijdens vergaderingen en events. Het wordt steeds belangrijker om producten te bieden aan werknemers die bewuster willen eten. We merken dat hier ook in het onderwijs, zowel universiteiten als hbo- en mbo-scholen, veel belangstelling voor is. Naast een plantaardig aanbod, wordt ook het tegengaan van voedselverspilling steeds belangrijker. Het gebruik van oesterzwamvoetjes is een logische oplossing, die zich hier perfect voor lenen.”

Tip 3: Trek ruim de tijd uit voor je introductie

Het heeft tijd nodig om vernieuwende producten in de markt te zetten, heeft hij ervaren. “Hoe krijg je je product in de groothandel als niemand het kent, terwijl de groothandel pas artikelen wil opnemen als er vraag naar is? Dat kip en het ei-verhaal moet je zien te doorbreken door veel mensen je producten te laten proeven, bijvoorbeeld op beurzen en andere evenementen. We worden ook geregeld gevraagd door bedrijven en organisaties om presentaties te geven over innoveren. Ze zijn benieuwd hoe een voedingsketen tot stand komt bij het maken van een product dat vernieuwend is op smaak, voedingswaarde en duurzaamheid. Verder houden we presentaties bij groothandels om ons verhaal te vertellen en mensen daarin mee te nemen. Als je mensen weet te enthousiasmeren, dan heb je de eerste stap al gezet.”

Het heeft tijd nodig om vernieuwende producten in de markt te zetten, heeft hij ervaren. Foto: Koos Groenewold

Tip 4: Vertel het juiste verhaal

Storytelling is heel belangrijk, vervolgt Tillema. “Wees logisch in je verhaal en zorg dat je het van A tot Z vertelt. Als je zegt: ‘mijn product is duurzaam, want het is plantaardig’, dan is dat veel te kort door de bocht. Zorg dat consumenten jouw verhaal begrijpen en omarmen. Daar trekken wij veel tijd voor uit.”

Tip 5: Bouw het vertrouwen verder uit

De volgende stap is het verder uitbouwen van het vertrouwen. “Een stabiel en kwalitatief uitstekend product is daarbij essentieel, zodat afnemers niet teleur worden gesteld.” Hij merkt dat mensen zijn producten omarmen. “Maar we zijn er nog niet. We maken nog steeds stappen, zowel op het gebied van het productontwikkeling als het vertellen van ons verhaal. Als je product klaar is, dan begint het pas. Dan ga je aan je organisatie bouwen en kun je schaal en impact maken. Dat is de basis voor een verdere uitbreiding van je assortiment.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin