Doorgaan naar artikel

Consument begrijpt biologisch niet

Biologisch groeit moeizaam vooral omdat de vraag er simpelweg niet is. En die vraag zou toch echt bij de consument moeten beginnen.

Geüpdatet op:
Commentaar
Sustainable food
Consumenten weten vaak niet wat de kern is van biologisch voedsel en waarin het  verschilt van andere (gangbare) etenswaren. - Foto: Koos Groenewold

Consumenten weten vaak niet wat de kern is van biologisch voedsel en waarin het verschilt van andere (gangbare) etenswaren. - Foto: Koos Groenewold

Biologische landbouw. We hebben het er allemaal vaak en veel over. In de kern verloopt de groei van biologisch moeizaam vooral omdat de vraag er simpelweg niet is.

Of beter gezegd: de vraag neemt niet zo snel toe als de politiek zou willen. En die vraag naar biologische producten zou toch echt bij de consument moeten beginnen.

Ik test het vaak in de praktijk: ik vraag spontaan aan elke kennis van me of ze weten wat de kern is van biologisch voedsel en waarin biologisch verschilt van andere (gangbare) etenswaren. En dan moet ik concluderen dat minstens 90% van mijn sociale omgeving het niet weet. Ze komen niet verder dan dat het “iets met natuur” of “iets met het milieu” is.

Als bijna geen één consument weet waar bio-landbouw in de kern voor staat, hoe kan je dan verwachten dat ze dit gaan kopen?

Ik ben natuurlijk geen statistisch onderzoeksbureau, maar de uitkomsten zijn voor mij op z’n minst opvallend. Als bijna geen één consument (en ik woon in een plattelandsdorpje) weet waar bio-landbouw in de kern voor staat, hoe kan je dan verwachten dat ze dit gaan kopen?

Geen kunstmest en geen bestrijdingsmiddelen

Als ik vervolgens uitleg dat biologische landbouw in de basis geen gebruikmaakt van kunstmest en geen gebruikt maakt van chemie (léés gewasbeschermingsmiddelen), dan begrijpen mensen dat gewoon. Dat is de kern. Geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Punt. En dat er vervolgens een waslijst aan regeltjes bij hoort per sector, ligt voor de hand, maar daar vermoei ik ze niet mee.

Als ik de website van Bionext.nl check, wat als doel heeft juist om biologisch te stimuleren, en het filmpje bekijk waarin wordt uitgelegd waar biologisch voor staat, dan hoor en ik zie ik veel, maar het wordt nergens concreet. Alleen maar dat boeren produceren en telen met maximale aandacht en zorg voor natuur, milieu, dier en klimaat. Maar dat doet toch elke boer?

Ik zeg een gemiste kans. Het kan allemaal veel simpeler en doeltreffender. Misschien doet een goed marketingbureau wonderen.

Hoe staan Europese landen ervoor op gebied van biologische landbouw en afzet? Lees meer in de serie hierover: België, Oostenrijk, Denemarken, Spanje, Duitsland en Italië. En hoe zit het met de biologische sectoren in Nederland? Lees meer over biologisch kippenvlees, rundvlees en varkensvlees.

Snel delen

Image
Bas van Hattum

Hoofdredacteur TREKKER

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin